“Canadiana Suite” by the Oscar Peterson Trio

В началото на 60-те години на миналия век OSCAR PETERSON вече има репутацията да е сред най-добрите пианисти в джаза. Роден в Монреал, Канада, той има огромен успех по време на концертите си в цял свят и бележи съвместна работа с такива музиканти като Louis Armstrong, Lionel Hampton, Buddy Rich, Dizzy Gillespie, Coleman Hawkins, Stan Getz, Maynard Ferguson, Nat King Cole, Teddy Wilson и т.н. Duke Ellington го нарича „махараджата на пианото“, искрени почитатели са му певецът Frank Sinatra и пианистът André Previn. Нетовият стил на музициране често е определян като съчетание на брилянтна техника с изящен лиризъм, наподобявайки този на Святослав Рихтер в класическото пиано, и със свободата на импровизиране в джаза.

Но OSCAR PETERSON не е само виртуозен пианист и лидер на бенд. Неговите качества като композитор особено ярко се изявяват през лятото на 1964 г., когато в рамките на телевизионното шоу „Wayne and Shuster“ в Торонто звучи за първи път монументалното му произведение “CANADIANA SUITE” („КАНАДСКА СЮИТА“). То се състои от осем части, посветени на родната му Канада, и в него той представя музикални картини на пейзажи от бреговете на Атлантическия океан на изток до Скалистите планини на запад, резултат на труда му в течение на близо година.

\"Тази сюита я замислих на основата на моите лични възприятия – споделя авторът. – Същевременно тя няма твърда рамка, за да позволи свободата на джазовото импровизиране при изпълнение на живо. Всеки път, когато я свирим, искам да чувам различните реакции и чувства, които заедно с RAY BROWN и EDMUND THIGPEN изпитваме\".

„BALLAD TO THE EAST“ („БАЛАДА НА ИЗТОК“) е скица от морските провинции Нова Скотия, Ню Брънзуик и остров Принц Едуард. OSCAR обаче ги посещава за първи път едва след завършването на сюитата, преди това ги знае само от картини и снимки. \"Видях ги в съзнанието си в син цвят\" – обяснява той.

„LAURENTIDES WALTZ“ („ВАЛС ЗА ЛОРЕНТИДИТЕ“) представя впечатленията на OSCAR от Лорентидите, покритата с бор планинска верига в Квебек, която започва на около тридесет мили северно от Монреал, а OSCAR е роден и израснал във френска Канада. \"Бил съм в Лорентидите много пъти предимно през ски сезона\", казва той, \"и винаги съм ги възприемал с чувство за щастие, за суинг в чист вид. Това е най-сезонният раздел в сюитата, представяйки един зимен пейзаж“.

„PLACE ST. HENRI“ (“МЕСТНОСТТА СВЕТИ ХЕНРИ“), е предградие в югозападната част на Монреал, тук именно е роден OSCAR PETERSON.
Що се отнася до „HOGTOWN BLUES“, известно е, че много канадци не харесват Торонто, тъй както много американци не харесват Ню Йорк. Казват, че градът е само за бизнес и е твърде забързан, без сърце и затова го наричат „Hogtown“ („Свински град“). \"Аз си мисля за Торонто с любов\", казва OSCAR. \"Опитах се да представя своите впечатления от него в стилистиката на блуса, това си личи още в началото. Използвах хармоничното съдържание на основната мелодична линия за да създам усещане за експанзията, през която този град преминава, като използвах солови пасажи, за да опиша настроенията в различните етапи от неговото развитие.\"

С това изпълнение приключва пътешествието през Източната част на Канада и тръгваме на Запад с пиесата „BLUES OF THE PRAIRIE“ („БЛУС НА ПРЕРИЯТА“). \"И тук се използва блус формат\", казва OSCAR. \"Но това очевидно се отнася до експанзивността, която видях в прериите. Ритмичната секция в свиренето пресъздава впечатлението за коне и каубои привечер. Опитахме се да възпроизведем усещането си в музика, която няма динамичните върхове, каквито ще откриете в някои от другите пиеси.\"

„WHEATLANDS“ („ПШЕНИЧНИ ЗЕМИ“) не се нуждае от текстово обяснение – продължава той. – Можете да доловите блещукането на житото от повея на вятъра още в първите няколко такта след началото. Това е страхотно равнинна страна, където, ако застанете на железопътен насип висок шест фута (1.80 м), можете да виждате 50 мили надалеч“.

„MARCH PAST“ е парадът, който предхожда Калгари Стампийд, едно от най-големите събития за родео в Северна Америка. Оскар споделя за впечатленията, които са се породили от гледането на парада по телевизията: \"Това е щастливо време за Канада\".

Пътешествието завършва при Скалистите планини в пиесата „LAND OF THE MISTY GIANTS“ („ЗЕМЯТА НА МЪГЛИВИТЕ ГИГАНТИ“). \"Тук чувството, изразено в музиката, е донякъде като в източните провинции, с изключение на това, че пейзажът, към който се приближавате, е много по-внушителен. Има някакво неземно усещане в Скалистите планини. Това е, което се опитах да покажа и това е причината за заглавието“.

В записите участва трио в състав: Oscar Peterson – пиано, който също така е композитор и автор на аранжимента, Ray Brown – контрабас и Edmund Thigpen – барабани.

Албума “CANADIANA SUITE”, или „КАНАДСКА СЮИТА“, ще чуем в предаването “Картини от една изложба®” на програма “Хоризонт” на БНР в събота, 28 март, след новините от 21.00 ч.

 

БЪЛГАРСКО НАЦИОНАЛНО РАДИО
ПРОГРАМА “ХОРИЗОНТ”
ПРЕДАВАНЕТО “КАРТИНИ ОТ ЕДНА ИЗЛОЖБА®“
ПРЕДСТАВЯТ НА 28.03.2020 г., СЪБОТА, ОТ 21.00 ч.


THE OSCAR PETERSON TRIO
CANADIANA SUITE
Date of Release: November 30th, 1964

 

SONGS/TRACKS:

1."Ballad to the East" – 4:08
2."Laurentides Waltz" – 5:21
3."Place St. Henri" – 3:58
4."Hogtown Blues" – 3:41
5."Blues of the Prairies" – 5:00
6."Wheatland" – 5:32
7."March Past" – 3:26
8."Land of the Misty Giants" – 4:15

©1964 Limelight Records, Mercury


CREDITS:

Piano – Oscar Peterson
Bass – Ray Brown
Drums – Edmund Thigpen

Written, Directed – Oscar Peterson

Illustration [Illustrations] – Thomas Strobel
Liner Notes [Liner Notes by] – Gene Lees
Photography by – Don Bronstein

Sleeve and label term this release as LIMELIGHT SERIES

Recorded: September 9, 1964 (New York)


BIOLINKS:

https://www.oscarpeterson.com/
https://www.facebook.com/oscarpetersonlegacy/



Copyright     KartiniOtEdnaIzlojba.bg 2009 Created By WebTrade